top of page
  • Foto van schrijverItaúna

Interview met Mestre Balão van CTE Capoeiragem

Bijgewerkt op: 7 dec. 2020

Mestre Balão staat aan het roer van CTE Capoeiragem in Salvador da Bahia (Brazilië). Hij begon op 13-jarige leeftijd met capoeira en heeft al heel wat jaren in de capoeira geïnvesteerd. Hij beschouwt zichzelf als capoeirista van “Capoeira Contemporânea”. Maar hoe goed kennen jullie hem? Wij hebben hem alvast enkele vragen gesteld.


Wat is capoeira voor jou?

"Capoeira geeft je op een eenvoudige en menselijke manier een andere kijk op de wereld. Alleen grote kunsten kunnen een eenvoudige basis hebben, maar met kracht in de actie ervan. Dat is capoeira."

"Capoeira is een groot deel van mijn leven. Ik ben geboren in 1970 en word 50 jaar in oktober 2020. Capoeira doe ik al bijna 36 jaar. Ik ben heel dankbaar omdat capoeira mij een meer menselijke manier van het leven heeft laten zien."

"Hier in Bahia wordt capoeira beoefend op sociale plaatsen, waardoor je met eenvoudige situaties te maken krijgt, die een grote menselijke waarde hebben. In principe zeg ik dat gevoel meer teweeg brengt dan acties, maar ik ontken toch het nut niet van mijn acties. Ik laat mij leiden door mijn gevoelens. Mijn verstand helpt mijn gevoelens tijdens mijn levensreis."

Wat is jouw favoriete capoeira beweging?

"Ik hou heel veel van de ginga. Capoeira bestaat voor mij uit drie pijlers. De eerste pijler stelt de bewegingen samen. Hier is de ginga de belangrijkste beweging. De tweede pijler bevat verdedigingsbewegingen (bijvoorbeeld esquivas). De derde pijler bevat de aanvallen. De ruimte tussen deze pijlers wordt opgevuld door ‘as quedas’ (rasteira, negativa…)."

Wat is jouw favoriete capoeira liedje?

"‘Vamos pedir o axé’ van Mestre Acordeon."

Welke boodschap zou je willen doorgeven aan andere capoeiristas?

"Train veel, maar vooral, respecteer de Mestres van vroeger, respecteer de mensen om je heen, en leer over de geschiedenis van capoeira."

"Voor mij zijn er drie ‘cirkels’. De eerste cirkel omvat de mensen die van capoeira houden. De tweede cirkel – die binnen de eerste cirkel ligt -, zijn mensen die capoeira als ‘mindset’ begrijpen. Dat wil zeggen dat ze capoeira waarderen en naar de principes ervan handelen (respect voor de Mestres, organisatie van de roda…). In de derde cirkel, die zowel binnen de eerste als de tweede cirkel ligt, zijn er mensen die capoeira op een professionele manier uitoefenen. Het is vooral belangrijk dat we van deze ‘arte’ (kunst) houden. Maar het is ook noodzakelijk om de institutionele mechanismen ervan te verkennen, zodat capoeira op een gezonde manier voortgezet kan worden."

"Tot slot: alles wat je doet, komt bij je terug. Het is één van de interpretaties van de ‘Volta ao mundo’ in de capoeira roda. Laten we daarom beter voor onze capoeira zorgen."



A entrevista em português


O que é capoeira para você?


"A Capoeira mostra uma visão diferenciada do mundo, de uma forma simples e humanista. Somente grandes artes conseguem ter uma base simples, mas com força nas suas ações...A Capoeira faz isso!"

"A Capoeira está em grande parte da minha vida. Nasci em 1970, estou fazendo 50 anos agora em outubro de 2020 e pratico Capoeira há quase 36 anos. Sou muito grato a Capoeira por me fazer enxergar o mundo de uma forma mais humanista. Aqui na Bahia a Capoeira é praticada em local de periferia social e territorial, desta forma faz você vivenciar situações simples, porém com grande valor humano. Normalmente comento que o sentimento transforma mais do que ações cartesianas (René Descartes), contudo não desconsidero o pragmatismo nas minhas ações. Eu deixo meus sentimentos me conduzirem e minha razão que ajudará os meus sentimentos no caminho!


Qual é o seu movimento de capoeira preferido?

"Gosto muito da ginga! Enxergo a Capoeira como um tripé. A primeira perna compõe as movimentações, sendo a ginga a principal delas. A segunda estão as defesas. E na terceira os golpes. Dentro desse tripé estão as quedas!


Qual é a sua música de capoeira preferida?


"Vamos pedir o axé - Mestre Acordeon"



Qual mensagem você gostaria de passar para outros capoeiristas?


"Treinem muito, mas acima de tudo respeitem os mestres antigos, as pessoas que estão ao seu redor e estudem a história da Capoeira. Configuro a Capoeira em três esferas: 1) A primeira grande esfera estão as pessoas que amam a Capoeira. 2) A segunda esfera, que está dentro da primeira, estão as pesssoas que entendem a Capoeira como uma instituição, ou seja, valoriza e expande seus princípios como o respeito aos mestres antigos, a organização nas apresentações públicas(rodas de rua por exemplo), etc. 3) Na terceira esfera, que está dentro da segunda e consequentemente da terceira, estão as pessoas que exercerm o lado profissional dela. Portanto, temos que amar a nossa arte acima de tudo, porém a necesidade de exergarmos os mecaninos institucionais dela é extremamente necessário para a sua perpetuação de uma forma saudável."


"Na Capoeira existe a "volta ao mundo" e esse movimento da roda pode ter várias interpretações, uma delas é que tudo que você faz voltará para você. Vamos cuidar, cada vez mais, da nossa Capoeira!"

79 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page